diumenge, 3 de desembre del 2023

Fotografia Digital

 FOTOGRAFIA DIGITAL


Concepte de senyal analògic i senyal digital

El senyal analògic és continu i està relacionat amb les variacions dels impulsos continuus. Tots els senyals que percibim a la natura són analògics com la llum o el so.

El senyal digital és esglaonat i relacionat amb els valors que prenen mostres que es fan del material original. La digitalització consisteix en prendre mostres continues d’un material, assignan a cada mostra un codi binari de 0 i 1.

Matriu CCD tricolor

La presència del doble de color verd a la matriu CCD fa que la resposta a la llum sigui més propera a la sensibilitat de l’ull humà

 

La velocitat dels sensors CCD

Les matrius CCD de les càmeres i els respatllers tenen una sensibilitat fixa a la llum, al contrari que en les pel·lícules de base de plata que podem trobar de diferents sensibilitats

Les càmeres compactes tenen una sensibilitat semblant a 100 ISO

Els escànners de format mig treballen a una sensibilitat de 1600 ISO

Quan més gran és el nombre de mostres, major és el nombre de pícsels i per tant la qualitat de la imatge

Característiques del pícsel

Forma (quadrada)

Posició (coordenades dins dels mosaic)

Profunditat del color (Capacitat per emmagatzemar color que s'expressa en bits)

Tipus dimatges digitals

Vectorials: Són imatges formades per una equació matemàtica que representa les formes i els valors.

Els dibuixos vectorials no depenen de la resolució. Es poden ampliar sense perdre qualitat.

S’utiliza normalment per plans d’aquitectura, gràfics, tipografies i logotips.

Els programes que fan dibuixos vectorials són Free-Hand, Corel Draw i Flash (compacten molt la informació).

Imatge de mapa de bits. Profunditat del color         

Està formada per pícsels amb els propis valors de color i luminància.

Un fitxer bitmap és més gran que un vectorial, ja que emmagatzema molta més informació.

Quan més petits són els pícsels més gran és la resolució.

Una imatge de mapa de bits no conté objectes independents que es puguin tractar individualment.

 

Qualsevol modificació parcial en una imatge de mapa de bits ha de ser realitzada seleccionant l’àrea en qüestió i aïllant la resta de la imatge.

El suavitzat o antilising consisteix en definir els valors de color d’un píxel fent el promig  dels valors dels píxels adyacents.       

 

 

Les imatges de mapa de bits es fan servir per fotografiar o pintar.

Els programes més freqüents són Photoshop, Premiere, After Effects.

La profunditat de color es refereix al nombre de colors diferents que pot emmagatzemar un pícsel.

Si tenim més colors representats els arxius són més grans.

1 bit                2 colors

2 bits               4 colors

4 bits               8 colors

8 bits               16 colors

16 bits 256 colors       (B/N)

24 bits 16.777.216 colors (similar a la TV)

Aquesta profunditat superposa els tres canals de llum, vermell, verd i blau, cadascú amb 256 possibilitats de to.

La resolució

La resolució és la densitat de pícsels que té una imatge.

Aquesta resolució ve indicada per polsades o pícsels.

La resolució de la imatge es pot mesurar en pícsels per polsada (ppp).

També es pot trobar indicat dpi (dots per inch).

Resolució de les fotografies

300ppp és suficient perquè les còpies finals siguin nítides si es tracta d’una impressió offset.

Per saber quina és la mida màxima a la que podem ampliar una fotografia, hem de dividir la superfície de la còpia per la resolució òptima.

Exemple: un original de 4096 x 4096 ppp es podria ampliar a una mida de 34 x 34 cm amb una resolució de 300ppp.

 

Qualitat en els diferents mitjans

Correspondència entre resolució i mida:
Amplada 245 i alçada 285 pícsels 

Síntesi additiva

Síntesi substractiva







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Publicitat

  Recursos literaris en els espots L’èxit d’una frase publicitària podem trobar-lo en la facilitat per ser recordada pel receptor del missat...