dijous, 9 de novembre del 2023

Il·luminació

 

  • La il·luminació, a més del seu valor funcional, té un valor expressiu, ja que pot ressaltar o suprimir formes i crear una atmosfera determinada que produeixi diverses sensacions. Es poden distingir dos tipus bàsics d'il·luminació a part de si son:
    • Fonts naturals o fonts artificials 
    • Il·luminació dura o il·luminació suau: En la il·luminació dura, és la llum que prové directament del sol o d'un únic punt de llum com un flash  o un focus, originant ombres en els objectes i destacant una il·luminació amb molt "caràcter", no resulta fàcil aplicar-la, com més lateral sigui aquesta llum, millor ressaltarà la textura. Pel contrari, una llum plana o difusa ajuda a dissimular la textura dels objectes. A vegades resulta necessari no destacar la textura dels objectes per tal que aquests semblin més llisos. Això resulta pràcticament obligatori imperfeccions de la pell en plans tancats. I una il·luminació suau serà quan la llum del sol no il·lumina directament els objectes en un dia assolellat, sinó que ve “rebotada” d’un altre objecte clar (gràcies al filtratge d'una cortina, per exemple). És també la llum que il·lumina els objectes en un dia ennuvolat o la que prové d’un tipus de focus especials anomenats mitjançant l’ús de difusors blancs col·locats davant dels focus normals. En no tenir tant contrast, aquesta il·luminació permet treballar amb més comoditat i menys problemes tècnics. La llum difusa suavitza el contrast i redueix la sensació de textura i relleu en la imatge. 
Les preses exteriors, sobretot en dies assolellats, exigeixen controlar el contrast existent mitjançant l'ús de reflectors que suavitzin les ombres. Els dies ennuvolats són els millors per fer registres exteriors, ja que la llum és més suau i uniforme i genera menys contrast.  És molt important tenir presents els diferents tipus de llum solar, ja que poden produir diferents tipus d'ombres i matisos afectant a la percepció de les textures i els volums: 
    • La llum del migdia és una llum dura, intensa i que elimina les ombres, la qual cosa afecta negativament la percepció del volum i els matisos de la superfície dels objectes. En general no sol ser bona per a la fotografia. 
    • La llum del matí il·lumina amb tons frescos pastel i difumina normalment els detalls llunyans. 
    • La llum del capvespre il·lumina lateralment i amb tons daurats i càlids produint ombres tènues i subtils que fan ressaltar la textura dels objectes i el seu volum.

  • El cromatisme. Cada tipus de llum té una temperatura de color determinada. Per adaptar la càmera a la temperatura de color de l'ambient cal fer un balanç de blancs, mitjançant el qual s'indica a la càmera qual és el color blanc. Les sortides i postes de sol i les llums incandescents tenen una temperatura de color baixa i de to vermellós. Al migdia la llum té una temperatura més alta i de to blau. La llum d'una espelma també té una temperatura de color baixa i de tonalitat vermellosa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Publicitat

  Recursos literaris en els espots L’èxit d’una frase publicitària podem trobar-lo en la facilitat per ser recordada pel receptor del missat...